پنج فرزند بی‌نشان حضرت مادر(س)

پنجره از آن است که گاهی به آسمان نگاه کنیم

پنج فرزند بی‌نشان حضرت مادر(س)

پنجره از آن است که گاهی به آسمان نگاه کنیم

ریحانه

« ألمرأة ریحانة لَیسَت بقَهرمانَة »

مدتی است که در برخی خطوط اتوبوسرانی مشهد، از بانوان به عنوان راننده استفاده می شود. با توجه به معضلات این اتفاق آن هم در پایتخت معنوی ایران، ضروری به نظر می رسد که از مسئولان امر دلیل این کار نامعقول پیگیری شود و از ادامه این کار جلوگیری به عمل آید.

لازم به ذکر است طبق اطلاعات کسب شده از مردم و سامانه 137 شهرداری مشهد، این اتوبوس ها متعلق به شرکت خصوصی (پولی) می باشد که در امر جابجایی مردم در شهر با شرکت اتوبوسرانی همکاری دارد. طبق گفته مسئولان، این اتوبوس ها مختلط بوده و بایستی خانم ها در قسمت جلوی اتوبوس و آقایان در قسمت انتهایی اتوبوس بنشینند!

با توجه به مطالب ذکر شده سوالاتی پیش می آید که مسئولان ذی ربط بایستی پاسخگو باشند:

_ اصلا دلیل این کار چه بوده؟! آیا مشهد با بحران کمبود راننده مرد دارای گواهینامه پایه 1 مواجه شده که حال به فکر استفاده از بانوان افتاده اند؟!

_ در تمام ایران عرف بر این است که بانوان در اتوبوس، سینما، کلاس درس و ... در قسمت انتهایی آن مکان می نشینند و آقایان در قسمت جلو؛ سوال اینجاست که آیا در اتوبوس هایی که راننده اش مرد است، مشکل راننده بوده که بانوان انتهای اتوبوس می نشینند و حال که راننده یک خانم است، زنان به قسمت جلو اتوبوس آمده اند؟!

_ به عنوان نمونه مشاهده شده که در خطوط خواجه ربیع-کوهسنگی و بلوار مصلی-میدان آزادی از راننده خانم استفاده شده است. با توجه به مسیرهایی که ذکر شد، حتی رانندگان مرد بدلیل برخی معضلات فرهنگی که در مناطق پایین شهر وجود دارد با مشکلات زیادی مواجه اند و از آنجایی که اتوبوس پولی مشکلاتی چون جر و بحث با مسافر بر سر کرایه و ... نیز دارد، راننده زن به مراتب با مشکلات بیشتری مواجه خواهد بود. اگر مسافری کرایه خود را ندهد، عکس العمل راننده خانم را می توانید تصور کنید؟!

_ تمام افرادی که از اتوبوس استفاده می کنند بارها شاهد این اتفاق بوده اند که آقای راننده به دلیل کار زیاد، تحمل گرما و یا سرما و... باید غرغر و حتی فحاشی های مسافران را نیز تحمل کند. با توجه به این مشکلات و مشکلات کرایه گرفتن از مسافران، خانمی که قرار است در منزل نقش همسری و مادری خود را انجام دهد، با وجود تحمل مشکلاتی چون کار در سرما و گرما، معطل شدن در ترافیک های طولانی، بی ادبی برخی مسافران، متلک ها و نیش و کنایه ها و قس علی هذا، آیا می تواند به نقش اصلی اش در خانواده‌اش به نحو احسن بپردازد؟! آیا این زن دیگر حوصله گریه و تر و خشک کردن فرزندانش را دارد؟! آیا دیگر حوصله پذیرایی از همسر و انجام وظایف همسری اش را دارد؟! و آیا ...

این هارا گفتم تا شهرداری و سازمان ملی جوانان بدانند که با اضافه کردن اجباری 2 ساعت به آموزش های پیش از ازدواج یا برپاکردن فرهنگسرای خانواده، یا برپایی همایش های زوج خوشبخت ایرانی و یا براه انداختن جلسات کوچه های خوشبختی و کلی جلسلات و نمایشگاه های مختلف، مشکلات خانواده ها حل نمی شود. مسئولان بدانند زمانی آمار طلاق کاهش می یابد و زندگی ها به سامان خواهد شد که آرامش وارد خانواده ها شود و این آرامش با 2 ساعت آموزش اجباری و هزاران همایش تشریفاتی بوجود نمی آید. آرامش زمانی در خانواده ها بوجود می آید که مسئولان بنا به وظیفه عقلی، موجبات آرامش فکری زن و مرد را فراهم کرده باشند تا زن و مرد هم بتوانند به وظیف اصلی شان که نقش همسری و پدر و مادر بودن است را به نحو احسن ایفا کنند و آن وقت است که زندگی ها پایدار خواهد شد.

_ شاید گفته شود که این گونه اتوبوس ها مخصوص بانوان خواهد شد. به نظر می رسد با توجه به مطالب ذکر شده در بالا این کار هم توجیه عقلی نخواهد داشت؛ البته اگر که مسئولان واقعا به فکر پایداری خانواده‌ها هستند!

_ سوال دیگر اینکه با وجود این همه مردان جویای کار، کافی است شهرداری و یا هر شرکت خصوصی دخیل در این موضوع، اطلاعیه ای در خصوص استخدام مردان جهت اتوبوسرانی اقدام کند تا ببینند با چه استقبالی مواجه خواهند شد. حتی آنهایی که گواهینامه پایه 1 ندارند حاضرند برای تامین معاش خانواده‌شان در اسرع وقت گواهینامه پایه 1 بگیرند تا شاید استخدام شوند و موجبات آرامش خانواده شان را فراهم کنند.

_ ...

ویل دورانت در کتاب لذات فلسفه می نویسد زمانی که صاحبان کارخانه و کارفرمایان، زنان را بواسطه اینکه حقوق کمتری می گرفتند و در برابر کارفرمایان مانند مردان سرکش نبودند، وارد مشاغل کردند و مردان بیکار شدند، از آن زمان بود که نظام خانواده در غرب مانند پوسته تخم مرغ شکننده شد...

 

امیر المومنین علی(ع) می فرمایند:

« زن به مانند گلی خوشبوست، مبادا او را به کار های سخت وادار کنی »

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد